maandag 15 oktober 2012

Kinderboekenweek "Hallo John F Kennedy school"

ik leg uit...
Kinderboekenweek had dit jaar als thema "Hallo Wereld".
Wat een leuke week! Ik was uitgenodigd op de basisschool John F Kennedy in Oss. "Hallo groep 8, hallo groep 7...6, 5... enz" Tijdens deze week ben ik alle groepen afgegaan met mijn 'theaterboek workshop'. Het idee daarvoor ontstond toen ik zelf nog op de basisschool zat.
Als kind bedacht ik verhalen, samen met mijn zus, die we op grote vellen papier tekenden. Deze 'bladzijden' hingen we dan in een opengeknipte bananendoos. Zo hadden we een soort tv of theatertje en daarmee traden we op voor onze ouders. Ik kwam er pasgeleden achter dat ik niet de enige was die deze 'vertelvorm' bedacht had....eeuwen geleden was er een Japanner die iets soortgelijks bedacht... Dat had hij aardig bedacht, maar mijn uitvoering is toch beter ;-)


Kamishibai is een traditionele Japanse vertelvorm. Kami betekent 'papier' en shibai betekent 
 'drama', letterlijk papieren drama dus. Het vertellen met dit houten kastje met papieren prenten
 kent in Azië een geschiedenis van eeuwen.


De workshop is heel veelzijdig. Eerst help ik de kinderen met het bedenken van een verhaal. Per klas één verhaal, ze moeten dus goed luisteren en reageren op elkaar. Daarna wordt het verhaal in stukjes gehakt en gaan de kinderen in groepjes het verhaal illustreren. Er wordt een theater gebouwd uit karton of hout, dat wordt geschilderd en versierd en als de hele bonte kermis dan klaar is, volgt een optreden voor alle kinderen van de school en de ouders! Bovenbouw, onderbouw, iedereen heeft er super enthousiast aan gewerkt. Er zijn echt leuke verhalen bedacht. 

En wat leeft er zoal bij de kinderen van de JFK school?

Apen met mobiele telefoons,
Een kip op de rug van een teckel,een ruzie en een trouwerij, 
Een tijger in z'n eentje,
Giraf zit vast in een boom maar wordt gered door een alien,
Cowboy zoekt vrouw,
Krokodillen die niet bijten... 











theatertjes maken van bananendozen

 




Het optreden!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten